بزرگترین نیروگاه بادی جهان در دریای شمال راه‌اندازی شد

بازدید: 701 بازدید

بزرگترین نیروگاه بادی جهان در دریا در ۹۰ کیلومتری سواحل یورکشر بریتانیا به طور کامل راه‌اندازی شده است.

پروژه هورنسی ۲ می تواند برق مورد نیاز ۱.۳ میلیون خانه را تولید کند که چیزی معادل شهر منچستر بریتانیاست.

یک دهه پیش فقط ۱۱ درصد برق مصرفی بریتانیا از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شد. اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴۰ درصد رسید به طوری که نیروگاه‌های بادی در دریا بزرگترین سهم را در میان انرژی‌های پاکیزه دارند.

هورنسی ۲ بخشی از یک مزرعه عظیم بادی است که شرکت انرژی اورستد احداث می‌کند.

پاتریک هارنت، مدیر برنامه مزرعه بادی هورنسی ۲  می گوید: «بریتانیا یکی از کشورهای ممتاز جهان در زمینه بهره‌برداری از انرژی باد در دریا است.»

«خیلی مهیج است که بزرگترین مزرعه بادیِ دریایی جهان بعد از پنج سال کار به مرحله راه‌اندازی کامل می‌رسد.»

هورنسی ۲ عنوان «بزرگترین در جهان» را از همزادش هورنسی ۱ می‌رباید. این مزرعه ناحیه‌ای به وسعت چهار و نیم برابر شهر لیورپول را در بر می‌گیرد. با این حال پروژه‌های حتی بزرگتری در آن اطراف در دریای شمال در حال احداث است، بنابراین احتمالا در آینده نسبتا نزدیک این عنوان را از دست خواهد داد.

مزرعه بادی «داگر بنک» که بعد از تکمیل، برق ۶ میلیون خانه را تامین می‌کند قرار است سال آینده راه اندازی شود.

آقای هارنت می‌گوید هر یک چرخش تیغه های ۸۱ متری یک توربین که شش ثانیه طول ‌می‌کشد نیاز یک روز یک خانه را تامین می‌کند.

این نیروگاه ۱۶۵ توربین دارد
این نیروگاه ۱۶۵ توربین دارد

در طول یک دهه گذشته، هم ابعاد مزارع بادی و هم اندازه توربین‌ها بزرگتر شده است که به کاهش هزینه تولید برق کمک کرده.

سایمون اِوانز از وبسایت «کربن بریف»، که مسائل انرژی‌های تجدید پذیر را دنبال می‌کند، می‌گوید: «آخرین باری که چک کردم هزینه خریداری یک مگاوات ساعت برقی که از سوزاندن گاز به دست آمده تقریبا ۴۵۰ پوند بود.»

«این حدودا ۹ بار گرانتر از هزینه جاری ساخت ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر است.»

در آخرین برنامه مناقصه دولت بریتانیا در ماه ژوئیه، سفارش تولید ۱۱ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر که برای تامین نیاز ۱۲ میلیون خانه کافیست داده شد. دولت بریتانیا به عنوان بخشی از اهداف «صفر خالص»  قول داده است تولید برق تا سال ۲۰۳۵ در این کشور پاکیزه شود. مزارع بادی در دریا نقش مهمی در این برنامه بازی می کنند.

بحران جاری انرژی در جهان، که حمله روسیه به اوکراین به آن دامن زده، جستجو برای یافتن جایگزینی برای نیروگاه‌های گازسوز را تشدید کرده است. اما راه حلی فوری وجود ندارد.

پروژه‌های ساخت نیروگاه بادی از زمان شروع برنامه‌ریزی تا راه‌اندازی کامل، پنج سال وقت می‌برد و کارشناسانی هستند که استدلال می‌کنند باید دوباره به پروژه‌های مزرعه بادی در خشکی نگاه انداخت.

ملانی اُن از موسسه «رینیواِبل یو کی» می گوید: «مزارع بادی در خشکی به طور سنتی ارزان‌ترین نوع انرژی بوده و می‌توان آنها را ظرف یک سال راه انداخت.»

«ما در حال حاضر ساخت این نوع نیروگاه را دنبال نمی‌کنیم چون فرآیند برنامه‌ریزی اجازه می دهد کل پروژه فقط با شکایت یک نفر بخوابد، بنابراین لازم است دولت دست به کار شود و نیازهای انرژی را در اولویت قرار دهد.»

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت