سمپلینگ

سمپیلنگ چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

سمپلینگ نوعی از تبلیغات محیطی است که در آن از یک نمونه کوچک شده از محصول و یا یک خدمت به مخاطب استفاده می شود و مخاطبان می توانند با محصول یا خدمت از نزدیک آشنا شوند

در واقع، سمپلینگ به معنی نمونه و یا تست و تجربه کردن یک محصول می باشد و در عرصه مارکتینگ و فروش ارائه کردن محصول به مشتری و مصرف کننده می باشد به منظور گسترش و ترویج مصرف عمومی از محصول مورد نظر و نشان دادن کیفیت محصول در جهت رشد محبوبیت و مقبولیت نام و نشان برند است تا در نگاه بلند مدت به اهداف عالی سازمان که تجسم و انطباق تبلیغ و کیفیت محصول است دست یابد. برندهایی که به سرعت اعتبار خود را نزد مشتری افزایش دهند، بسیار قدرتمندتر در کنار سایر برندها ظاهر می‌ شوند و مشتریان را با خود همراه می‌ کنند. یکی از روش هایی که می تواند در این راستا بسیار مفید باشد، خدمات سمپلینگ است. خدمات سمپلینگ، تاثیر پذیری فوق العاده ای در خروج از شلف محصولات بسیاری از برندها در چند سال اخیر داشته است؛ در حال حاضر یکی از متدهای موفق تبلیغاتی روز دنیا می باشد و توانسته است در دو فاز تاثیر آنی و کوتاه مدت و تاثیر بلند مدت در اثر استفاده از محصول و شناخت آن و ایجاد ارتباط  دو طرفه بین مخاطب و برند، در ذهن مصرف کننده نفوذ کند. در نگاه اول، سمپلینگ را به عنوان ارائه نمونه محصول رایگان می دانستند اما در اصل، ایجاد ارتباطی مفید و موثر همراه با فن بیان خوب، زبان بدن قدرتمند، توضیحی مختصر و مفید در خصوص ویژگی های اصلی محصول و … می تواند به یک پروژه سمپلینگ قدرتمند کمک نماید و با توجه به اینکه هویت یک برند در حال نمایش می باشد کلیه اجزای تاثیر گذار در سمپلینگ از حساسیت خاص خودش برخوردار می باشد. از مرحله قبل از تولید محصول تا بعد از عرضه شدن آن به بازار، کارآیی فوق العاده ای دارد و می تواند نقشی مهم و اساسی را در تصمیم گیری های کلان شرکت های بزرگ ایفا نماید و از طرف دیگر از طریق خدمات سمپلینگ مصرف کننده نهایی امکان خریدی مناسب همراه با تجربه تست محصول جدید را خواهد داشت. طبیعی است که تولید کنندگان و وارد کنندگان برای تست کردن محصولی که روی آن می خواهند سرمایه گذاری نمایند، قبل از تولید یا قبل از وارد کردن آن به کشور، آن را از لحاظ صرفه اقتصادی و … مورد بررسی قرار دهند. خدمات سمپلینگ را به صورت بومی و متناسب با فرهنگ و سلیقه هر شهر باید اجرا کرد تا اثربخشی بیشتری را بتواند کسب کند. خدمات سمپلینگ سبک ‌های متفاوت در هنر چیدمان محصول در محیط های خاص عمومی و فعال سازی یک محیط با استفاده از عناصر مختلف با نمونه های جدید یک شرکت تولیدی جهت بدست آوردن اطلاعات مفید در ارتباط مستقیم با افراد جامعه و بدست آوردن عکس العمل های افراد اجتماع با نمونه خاص می باشد.

زمانی که تصمیم داریم محصولی جدید به بازار عرضه کنیم که یا رقبا از آن عرضه کرده اند و یا تاکنون معرفی و ارائه نشده است باید از نزدیک توجه مصرف کننده به محصول را رصد کنیم و با نگاهی دلنشین آن را در ذهن مخاطب ماندگار کنیم. کالایی متفاوت از رقبا عرضه کنیم یا کالای رقبا را متفاوت عرضه کنیم. بدون شک می توان گفت در دنیای تبلیغات امروزی، هنر سمپلینگ، پر قدرت ترین و اثر بخش ترین گونه تبلیغاتی برای خلق مشتری های وفادار می باشد. تبلیغات کارا نقش اساسی در موفقیت کسب و کارها در مقابل رقبا ایفا می کند و سمپلینگ یکی از بهترین شیوه های تأثیرگذار است. با روشی ساده اما تخصصی می توانیم سهم بازار، نفوذ در بازار و استمرار حضور در قلب و ذهن مخاطب را افزایش دهیم. شرکت ها هر چقدر هم که بودجه های سنگین در زمینه تبلیغات مثل تلویزیون و بیلبرد خرج کنند، باز هم تا زمانی که به تصمیم مصرف کننده احترام نگذارند، نمی توانند به صورت مطلوب مشتری های وفادار جذب کنند؛ سمپلینگ یعنی قدرت یک برند که به مخاطب خود نشان می دهد به قدری نسبت به کیفیت محصولاتتان مطمئن هستید که قبل از اینکه مخاطب خرید کند، حاضر هستید نمونه رایگان آن را در اختیارشان قرار دهید؛ بنابراین انتخابی صحیح داشته باشید؛ مخاطب را درست انتخاب کنید. سمپل، بازه ای بسیار گسترده دارد و مختص به یک صنف خاص نمی باشد؛ برای یک نوشیدنی، طعم و مزه است؛ برای یک عطر، بو و رایحه است؛ برای یک اسباب بازی، احساس آن است؛ برای یک کالای آرایشی و بهداشتی، تجربه واقعی کوچک شده محصول است. معمولا محصولاتی که از جانب شرکت ها برای سمپل انتخاب می شود با یکی از اهداف ذیل است:

– معرفی کالای جدیدی از یک برند

– لانچ برندی جدید در بازار

– معرفی ویژگی خاصی از محصول

– رقم زدن تجربه واقعی استفاده از محصول