ورزش با وزنه باعث عمر طولانی‌تر می‌شود

بازدید: 610 بازدید

بنا بر پژوهش‌ها فعالیت‌های ورزشی تقویت‌کنندهٔ عضلات مانند تمرین با وزنه باید جزو برنامهٔ ورزشی هفتگی سالمندان قرار گیرد. پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند افرادی که هم ورزش‌های هوازی (آیروبیک) و هم تمرین‌های عضلانی انجام می‌دهند در مقایسه با کسانی که فقط یکی را انجام می‌دهند یا ورزش نمی‌کنند بیشتر عمر می‌کنند.

اما لازم نیست به باشگاه ورزشی بروید، حمل ساک‌های سنگین خرید، بیل زدن در باغچه و تمرین‌های پیلاتس هم به همان اندازه مفید خواهد بود.

در توصیهٔ اخیر هر دو نوع فعالیت در‌نظر گرفته شده است.

نظام بهداشت‌ و درمان ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) توصیه می‌کند بزرگسالان بالای ۶۵ سال هر روز فعالیت بدنی داشته باشند و حداقل هفته‌ای دو بار تمرین‌هایی برای افزایش و بهبود توان بدنی، تعادل و انعطاف‌پذیری انجام دهند.

هم‌چنین توصیه می‌شود که حداقل هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا اگر فرد فعالی هستید ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشید.

عضلات مهم هستند

می‌دانیم که افزایش ضربان قلب بالاتر از میزان معمول باعث تندرستی و تناسب بدنی افراد و طول عمر بیشتر آنها می‌شود.

اما دربارهٔ اثرات وزنه‌برداری و تمرین‌های عضلانی بر طول عمر افراد اطلاعات کمی داریم.

در پژوهشی در آمریکا که در مجلهٔ طب ورزشی بریتانیا منتشر شده است از بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سنین بین ۶۰ تا ۷۰ سال دربارهٔ ورزش روزانه‌ای که انجام می‌دهند پرسیده‌اند و سپس آنها را تحت نظر قرار داده‌اند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش ملایم می‌کنند از آنها که ورزش نمی‌کنند بیشتر عمر می‌کنند اما کسانی که ورزش‌های معمول هوازی را همراه با تمرین‌های تقویت عضلانی یک یا دو بار در هفته انجام می‌دهند به نتیجهٔ بهتری می‌رسند و طول عمر بیشتری دارند.

ورزش کردن

خطر مرگ به هر دلیلی البته بجز سرطان در این افراد در ۹ سال آینده ٪۴۷ کمتر از کسانی است که هیچ فعالیت بدنی ندارند.

وزنه‌برداری، خطر مرگ را بین ۹ تا ۲۲ درصد و تمرین‌های ورزشی هوازی بین ۲۴ تا ۳۴ درصد کاهش می‌دهند.

نمونه‌هایی از فعالیت ورزشی هوازی که باعث افزایش ضربان قلب و فعالیت ریه‌ها می‌شود، راه رفتن تند، دویدن، دوچرخه‌سواری و شناست.

این پژوهش نشان داد که وزنه‌برداری و تمرین با وزنه برای زنان مفید‌تر از مردان است.

پژوهشگران انستیتو ملی سرطان مریلند و دانشگاه لووا توضیح می‌دهند که تمرین‌های تقویت‌کنندهٔ عضلات باعث لاغری و قوی شدن استخوان‌ها می‌شود و درنتیجه سلامت بیشتر دوران سالمندی خواهد شد.

دکتر جسیکا گورزیلیتس، مدیر این پژوهش می‌گوید:”یافته‌های ما نشان می‌دهد خطر مرگ‌و‌میر در میان کسانی که هر دو نوع ورزش را انجام می‌دهد کمتر است به همین دلیل توصیه می‌کنیم افراد هم به ورزش‌های هوازی و هم به تمرین‌های تقویت‌کنندهٔ عضلات بپردازند”.

“سالمندان بهتر است تمرین‌های گوناگون با وزنه را هم به فعالیت‌های بدنی روزانهٔ خود اضافه کنند”.

در این پژوهش تمرکز بر وزنه بوده است اما پژوهشگران می‌گویند انواع دیگر ورزش‌های تقویت‌کنندهٔ عضلات مانند شنای سوئدی، اسکوات، بورپی و پیلاتس هم مؤثر هستند.

نظام بهداشت‌ و درمان ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) این فعالیت‌ها را هم تقویت‌‌کنندهٔ عضلات می‌داند:

  • حمل ساک سنگین خرید
  • یوگا
  • پیلاتس
  • تای‌چی
  • وزنه‌برداری
  • تمرین با کش‌های ورزشی
  • انجام ورزش‌هایی که با استفاده از وزن بدن انجام می‌شود مانند شنای سوئدی و دراز‌نشست
  • باغبانی سنگین مانند بیل زدن و کندن زمین

این پژوهش هرچند گسترده بود اما مشاهده‌ای بوده است و نمی‌توان به طور قطع نتیجه گرفت که تمرین با وزنه باعث طول عمر بیشتر افراد شده است.

هم‌چنین پژوهش بر مبنای یادآوری افراد از میزان تمرین ورزشی هر نوبت در سال گذشته بوده است.

پژوهشگران این پژوهش تلاش کردند تمام عواملی که ممکن بود بر نتیجهٔ به‌دست‌آمده اثر بگذارد را کنار بگذارند از جمله میزان تحصیلات، نژاد و قومیت و خاستگاه و با‌این‌حال به نتیجهٔ مشابهی دست یافتند.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت