پایان عمر رمز ارزها

بازدید: 583 بازدید

بلومبرگ در گزارشی از بازار رمزارزها نوشته است و می‌گوید اگر بازار رمزارزها حتی از بین نرود، از اینجا به بعد به نظر می‌رسد که شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

این گزارش می‌گوید هفته گذشته «یکی از سیاه‌ترین هفته‌ها در تاریخ ارزهای دیجیتال» بود چرا که امپراتوری رمز‌ارز ساموئل بنکمن-فرید، کارآفرین و سرمایه گذار ۳۰ ساله و میلیاردر سابق، یک فروپاشی تماشایی داشت.

او که به اختصار با نام اس‌.بی‌اف شناخته می‌شود، بنیانگذار و مدیر عامل صرافی ارز دیجیتال «اف‌تی‌اکس» بود.

ساموئل بنکمن-فرید اما فقط به خاطر این صرافی شهره نبود. این مرد ۳۰ ساله که پیشتر میلیاردر جوانی بود که به جان پیرپونت مورگان (یک سرمایه دار بزرگ آمریکایی) تشبیه می‌شد، توانست بسیاری از معامله‌گران سنتی را به بازار رمز‌ارز متمایل کند.

اوایل امسال نیز با بیل کلینتون و تونی بلر به طور مشترک روی یک سن رفت و خود را به عنوان ناجی صنعت رمز‌ارز معرفی کرده بود. او توانست اعتماد برخی از بزرگترین سرمایه گذاران جهان و همچنین حدود یک میلیون مشتری خرد را که بسیاری از آنها برای اولین بار خرید و فروش می‌کردند، جلب کند.

اکنون، شرکت‌های متعلق به ساموئل بنکمن-فرید برای ورشکستگی درخواست خود را تسلیم کرده‌اند. او نیز از مقامش استعفا داده است. ثروت او نیز که زمانی ۲۶ میلیارد دلار ارزش داشت از بین رفته است.

بلومبرگ می‌گوید این داستان ساده اما تاثیرگذار، به شما می گوید که چگونه همه چیز این مسیر، اشتباه پیش رفت. مفیدترین جمله برای حل این معما است که: «…به نظر می‌رسد بنکمن-فرید پول مشتریان را با پول خود قاطی کرد و سپس همه را از دست داد.»

آیا مشتریان پول خود را پس خواهند گرفت؟ نویسنده بلومبرگ می‌گوید تیم او در هفته گذشته با مشتریان اف‌تی‌اکس صحبت کرده است و آنها غمگین، ناامید و عصبانی هستند. با توجه به اینکه صرافی متعلق به ساموئل بنکمن-فرید به خاطر قانون ورشکستگی در معرض حمایت‌های قانونی قرار دارد، مشتریان آن با آینده‌ای پر از مشکلات مالی روبرو هستند.

مشتریان مطمئن نیستند که چقدر از پول خود را می‌توانند بازپس گیرند.

به طور کلی، هرچه یک شرکت بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا مراحل ورشکستگی انجام شود و به نظر می‌رسد ورشکستگی اف‌تی‌اکس فعلا بزرگترین ورشکستگی یک شرکت در سال جاری است.

علاوه بر این، رویه‌های قانونی زیادی در مورد این وجود ندارد که چگونه مشتریان می‌توانند زمانی که یک شرکت رمزارز اعلام ورشکستگی می کند، بخشی از پول خود را پس بگیرند آن هم در شرایطی که اساسا پول کافی باقی نمانده است.

بلومبرگ می‌نویسد قیمت‌های رمزارزها احتمالا در شرایط رکود باقی می‌ماند. بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۶۵ درصد کاهش یافته است.

مایک مک گلون، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، انتظار دارد قیمت بیت کوین تا ۱۰هزار دلار نیز کاهش یابد. او اما انتظار دارد زمانی قیمت‌ها بهبود یابد. اما سوال اساسی این است «چه کسی می داند چه زمانی» این اتفاق رخ خواهد داد؟

در این بین برخی فکر می کنند ناقوس مرگ ارزهای دیجیتال به صدا در آمده است.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت