کشف قدیمی‌ترین آثار مصرف تریاک در محوطه‌ای در کنعان

بازدید: 981 بازدید
محوطه باستان و جسد مردگان

قدیمی‌ترین شواهد استفاده از تریاک در یک محوطه باستانی در اسرائیل امروزی – در جایی که زمانی به کنعان معروف بود – کشف شده است.

باستان‌شناسان ردی از این ماده مخدر را در ظروف سفالی در مجتمع معروف به یِهود در حدود ۱۱ کیلومتری جنوب شرقی تل آویو پیدا کردند. این نقطه محل دفن مردگان بود.

آنها می‌گویند که قدمت این ظروف به ۳۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد، و ظاهرا از آنها برای مراسم تدفین استفاده می‌شد.

این محوطه در آن دوره در عصر باستان یک سکونتگاه بود.

این ظروف در سال ۲۰۱۲ در جریان یک حفاری توسط مقام‌های سازمان امور باستان‌شناسی اسرائیل از دل زمین خارج شد، اما یافته‌های اخیر محصول مطالعه‌ای با همکاری این سازمان، دانشگاه تل آویو و موسسه علوم وایزمن است.

تصور می‌شود که خشخاش در جایی که ترکیه امروزی قرار دارد کشت می‌شد و از طریق قبرس به یِِهود منتقل می‌شد. براساس این گزارش ظروفی که تریاک در آنها حمل شده در قبرس ساخته می‌شد.

ظرف کنعانی

این ظروف بخشی از مجموعه‌ای بود که تصور می‌شود برای مشایعت مردگان به جهان آخرت اعطا می‌شد.

شکل آنها مثل گل‌های سربسته خشخاش است. به خاطر همین شکل گل خشخاش است که از مدتها پیش به فرضیه‌هایی درباره استفاده از این ظروف برای تریاک وجود داشت. کشف «تل یهود» اولین مورد شناسایی آثار تریاک در این نوع خمره است.

دکتر ران بیری از سازمان باستان‌شناسی اسرائیل گفت: «ممکن است در جریان مراسمی خاص، که توسط اعضای خانواده یا یک موبد برگزار می‌شد، حاضران برای احضار روح مردگان و طلب شفاعت، از تریاک استفاده می‌کردند تا به حالت خلسه برسند.»

«توضیح دیگر این است که شاید هدف از نهادن تریاک در کنار پیکر مرده کمک به روح او برای برخاستن از گور و آماده شدن برای ملاقات با بستگان در آن جهان بود.»

محققان دو سال پیش یک ماده حشیش را در یک معبد ۲۷۰۰ ساله در تل آراد در جنوب شرقی اسرائیل کشف کردند. آنها گفتند که از این ماده برای مناسک دینی استفاده می‌شد.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت