آیا همزاد دارید؟

بازدید: 703 بازدید

آیا تا به حال کسی را دیده‌اید که شبیه یک نفر دیگر باشد؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این فقط ظاهر نیست که بین همزادها مشترک است، بلکه رفتارشان نیز مشترک است.

محققان دانشگاه بارسلونا ۳۲ جفت غریبه غیر خویشاوند که بسیار شبیه به یکدیگر بودند را مطالعه کردند.

در طول این مطالعه، نیمی از جفت‌ها آنقدر شبیه به نظر می‌رسیدند که فناوری تشخیص چهره، ظاهر آنها را معادل دوقلوهای همسان ثبت کرد.

دکتر مانل استلر، پروفسور ژنتیک در دانشگاه بارسلونا، می‌گوید: «دهه‌هاست که وجود افرادی که بدون داشتن هیچ‌گونه پیوند خانوادگی شبیه یکدیگر هستند، واقعیتی ثابت‌شده اما بدون هیچ توجیه علمی، توصیف شده است.

«استفاده گسترده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری تصویر به این معناست که اکنون می‌توانیم چنین افرادی را شناسایی و مطالعه کنیم.»

شباهتی بیش از شباهت ظاهری

همزادهای غیر خویشاوند در ابتدا به عنوان بخشی از یک پروژه عکاسی گرد هم آمده بودند
همزادهای غیر خویشاوند در ابتدا به عنوان بخشی از یک پروژه عکاسی گرد هم آمده بودند

این جفت‌های همزاد که در ابتدا به عنوان بخشی از یک پروژه عکاسی در کانادا گرد هم آمدند، آزمایش‌های دی‌ان‌ای انجام دادند و پرسش‌نامه‌هایی را درباره سبک زندگی‌شان پر کردند.

در مورد ۱۶ جفتی که همزاد «واقعی» بودند، فقط ظاهر آنها نبود که تقریباً یکسان بود، آنها عادات مشابهی داشتند، سطح تحصیلات و تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای آنها ژن‌های مشترک بیشتری را در مقایسه با ۱۶ جفت دیگر نشان داد که کمتر مشابه به نظر می رسیدند.

خط

دی‌ان‌ای چیست؟

دی‌ان‌ای مخفف دئوکسی‌ریبونوکلئیک اسید است.

دی‌ان‌ای اطلاعات ژنتیکی درون سلول‌های بدن است که به افراد کمک می‌کند تا آن‌طور که هستند شوند.

دی‌ان‌ای که تا حدودی شبیه کدهای کامپیوتری است که برای ساخت یک بازی ویدیویی استفاده می‌شود، شامل دستورالعمل‌هایی برای نحوه ساختن بدن است و مواردی مانند رنگ چشم را تعیین می‌کند.

هر بخش از اطلاعات روی بخش متفاوتی از دی‌ان‌ای حمل می‌شود. به این بخش‌ها ژن می‌گویند.

خط

دکتر استلر گفت با توضیح این‌که او معتقد است که این ژن‌ها هستند که ظاهر یک فرد را تعیین می‌کنند، نه عوامل دیگری مانند محیط یا تجربیات زندگی، گفت: «این افراد واقعاً شبیه به هم هستند زیرا بخش‌های مهمی از ژنوم یا توالی دی‌ان‌ای آنها مشترک است.»

علیرغم مقیاس کوچک مطالعه، محققان مطمئن هستند که نتایج مشابهی را در گروهی بزرگتر مشاهده خواهند کرد.

دکتر استلر می‌گوید شما هم ممکن است در جایی یک همزاد داشته باشید و می‌افزاید: «جهان سرشار از آدم‌های فراوانی است که این سیستم در آنها خود را تکرار می‌کند.»

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت