افزایش ارتفاع دریاها با ذوب یخ‌های زامبی گرینلند

بازدید: 673 بازدید

دانشمندان اعلام‌کردند ذوب شدن یخ زامبی، از ورقه یخی عظیم گرینلند در نهایت باعث افزایش ارتفاع دریاهای جهان، به میزان ۳۰ سانتی‌متر خواهد شد.

ویلیام کولگان، پژوهشگر سازمان زمین‌شناسی دانمارک می‌گوید مطالعات جدید نشان می‌دهد ذوب شدن یخ‌های زامبی در گرینلند، فراتر از آن چه که پیشتر تصور می‌شد بر آب‌های جهان تاثیر خواهد‌ گذاشت.

به گفته او مطالعات قبلی نشان می‌داد که با ذوب یخ‌های این منطقه تا پایان قرن جاری، بین ۶ تا ۱۳ سانتی‌متر به ارتفاع آب‌های آزاد جهان افزوده می‌شود اما مطالعات جدید ثابت کرده که این میزان افزایش ارتفاع دستکم ۳۰ سانتی‌متر است که می‌تواند تا ۸۰ سانتی‌متر هم افزایش پیدا کند.

دانشمندان، میزان یخ‌های در حال ذوب ناشی از گرمایش زمین در ورقه‌های یخی گرینلند را بیش از ۱۲۰ تریلیون تن تخمین می‌زنند و می‌گویند که ورود این حجم از یخ به اقیانوس‌ها باعث بر هم خوردن تعادل املاح دریا، تهدید محیط زیست و حتی آبگرفتگی مناطق زیادی از خشکی‌ها خواهد شد.

زامبی یا یخ محکوم به فنا، یخی است که هنوز به مناطق ضخیم‌تری از یخ متصل است، اما دیگر توسط آن یخچال‌های بزرگ‌تر تغذیه نمی‌شود، چرا که یخچال‌های طبیعی به علت گرمایش زمین ،برف کمتری می‌گیرند.

گرینلند نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است که در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل زندگی حدود ۵۶ هزار نفر است. این کشور به‌ عنوان کم‌تراکم‌ترین منطقه جهان از لحاظ جمعیتی شناخته می‌شود.

این کشور بزرگترین جزیره کره‌ زمین است که ۹۷٪ از مساحت آن با لایه‌های یخی به ضخامت ۳ کیلومتر پوشیده شده‌ است.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت