تلاش ناسا برای انحراف مسیر یک سیارک

بازدید: 707 بازدید

سازمان فضایی آمریکا اعلام‌کرد دوشنبه ۲۶ سپتامبر برابر با ۴ مهر ،«فضاپیمای دارت» را با سرعت تقریبی ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت به سیارک دیمورفوس (Dimorphos) می‌کوبد تا بتواند مسیر حرکت این جرم آسمانی را به سمت سیارکی بزرگتر به نام دیدیموس (Didymos) تغییر دهد.
ماموریت «آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک» که توسط متخصصان آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز در مریلند انجام می‌شود، اولین آزمایش دفاع سیاره‌ای است که با هدف انجام مطالعات بیشتر بر روی تغییرات مداری و امکان دور کردن خطر سیارک‌ها انجام می‌شود.

ددیموس ۷۸۰ متر و دیمورفوس ۱۶۰ متر قطر دارند.
محققان می‌گویند از آنجایی که این دو سیارک به دور یکدیگر می‌چرخند و هر دو را می‌توان با تلسکوپ‌های زمینی رصد کرد، به سرعت می‌توان دید که آیا برخورد «فضاپیمای دارت»، مدار دیمورفوس را تغییر داده است یا خیر.
ناسا در ماه اوت ۲۰۱۸ این پروژه را برای شروع مرحله نهایی طراحی و مونتاژ تأیید کرد. اگر چه دیمورفوس در مسیر برخورد با زمین نیست، اما این ماموریت یک آزمایش برای بررسی این است که آیا «فناوری برخورد جنبشی» برای منحرف کردن سیارک‌های بالقوه خطرناک موثر است یا خیر.
مردم از ساعت ۰۲:۳۰ بامداد سه‌شنبه پنج مهر به وقت ایران می‌توانند پوشش زنده این برخورد را در تلویزیون ناسا، وب‌سایت ناسا و صفحات رسانه‌های اجتماعی ناسا مشاهده کنند.
فضاپیمای دارت مجهز به دوربین است و از این ابزار ضمن هدایت خودکار فضاپیما به سمت دیمورفوس برای عکاسی از سطح سیارک به هنگام نزدیک شدن به آن نیز استفاده می‌شود. اما زمانی که وقت برخورد می‌شود، ارسال اطلاعات توسط دوربین قطع خواهد شد.

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت