طراحی لوگو (۲ نوع معمولی و حرفه ای)

مفهوم و معنای لوگو  

لوگو، کلمه ای لاتین (Logo) است در زبان فارسی به آن “آرم” یا “نشان واره” گفته می شود. طراحی لوگو می‌تواند به صورت علامت ، سمبل ، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها باشد.

سه عامل اصلی مهم در طراحی لوگو

حال باید دید، طراحی لوگو چه ویژگی هایی داشته باشد تا در اذهان مخاطبان خود در کوتاهترین زمان ممکن جای گیرد:

  1. انسجام در طراحی لوگو

انسجام عبارت است از میزان ارتباط بصری که اجزا با یکدیگر برقرار میکنند. این مورد با زیبایی بصری یک طرح ارتباط زیادی دارد. همچنین انسجام در یک طرح باعث ایجاد ارتباط بیشتر با بیننده میشود.

  1. محدودیت در جزئیات و تعداد اجزا در طراحی لوگو

جزییات بالا تر باعث بروز اجزای ریزتر شده و در صورتی که از لوگو در ابعاد بسیار ریز مانند آیکون ها استفاده کنیم باعث بروز عدم شناسایی آن توسط بیننده میشود. این مورد به وضوح اهمیت محدودیت تعداد اجزا و جزییات را در خصوص طراحی نشان واره نمایش میدهد.

  1. قابلیت انتقال مفهوم بصری تاثیرگذار در طراحی لوگو

یکی دیگر از مهمترین عوامل در طراحی یک نشان واره یا لوگو انتقال مفهوم آن به بیننده است. اگر چه مدت زمان درک یک لوگو توسط مخاطب اهمیتی ندارد ، اما مدت زمان شناسایی آن توسط بیننده بسیار با مهم است. برای مثال اگر شخصی به شخص دیگر در خصوص یک سازمان به صورت لفظی اطلاعاتی دهد ، آن شخص باید بتواند با مشاهده لوگو آن موضوع و یا سازمان آن را تشخیص دهد. چرا که وظیفه اصلی یک لوگو ، شناسایی یک سازمان خاص توسط مخاطبین آن سازمان است. همچنین این مورد در درک بصری توسط بیننده تأثیر زیادی داشته و در نتیجه شناسایی یک سازمان و فعالیت خاص از طرف بیننده بهتر صورت میگیرد. از طرف در خصوص درک کامل یک لوگو در صورتی که برای کاربرد آن ( شناسایی توسط افراد ) مشکلی ایجاد نکند در نتیجه مدت زمان در آن اهمیتی ندارد.

اهمیت لوگو  و طراحی لوگو برای مدیران کسب و کار و مشاغل چیست؟

لوگو از ضروری ترین و مهمترین ابزارهای معرفی هر برندی محسوب می شود؛ از این رو به مدیران کسب و کارهای مختلف و نیز مشاغل توصیه می شود حتما نسبت به طراحی لوگوی منحصر به فرد و خاص خودشان اقدام نمایند. از این لوگو ضمن معرفی برند خود می توانید بر روی تبلیغات چاپی از قبیل کارت ویزیت، فاکتور، تراکت و سایر موارد چاپی استفاده کنید. در واقع لوگو به کار شما هویت می بخشد و بواسطه بصری بودن، در ذهن بازدید کنندگان و مشتریان و کاربران خود ماندگار می شوید و از آن به بعد شما را و کسب و کارتان را با آن طرح می شناسند.

 دسته بندی انواع طراحی لوگو (۴ دسته)

طبقه بندی های مختلفی برای طراحی لوگو معرفی شده اند؛ ولی یکی از کامل ترین آنها تقسیم بندی به صورت لوگو تصویری، لوگوتایپ، مونوگرام و لوگوی ترکیبی می باشد که ذیلا به لوگوی تصویری و لوگوتایپ پرداخته می شود:

  1. لوگو تصویری

لوگوی تصویری، با اسامی دیگری از قبیل نشانه تصویری و یا لوگوی نمادین و یا لوگو مارک هم شناخته می شود. لوگوی تصویری، ترسیم یک تصویر ساده با خطوط صاف و منحنی است. از بهترین نمونه‌های لوگو تصویری می‌توانیم به لوگو شرکت اپل، نایکی، توییتر، فایرفاکس، پوما و لوگو پپسی اشاره کنیم که از تصاویر ساده برای لوگو و نماد اصلی برند خود استفاده کرده‌اند. این لوگوها نمادین هستند و به راحتی قابل تشخیص‌اند؛ یعنی مخاطب در هر مکانی که آنها را ببیند به سرعت می‌تواند آنها را تشخیص دهد. لوگوی تصویری در واقع برگرفته و الهام گرفته از یک شی در دنیای واقعی است که به عنوان هویت و نماد اصلی یک شرکت، محصول و یا نام تجاری طراحی می‌شود. لوگوهای تصویری باید ساده و واضح باشند تا به راحتی در ذهن مخاطب ثبت شوند. بنابراین اگر ارائه دهنده محصولات و خدمات خاصی هستید باید تصویری را به عنوان لوگوی خود انتخاب کنید که پیام اصلی و حوزه فعالیت شما را به مخاطبان معرفی نماید.

تقسیم بندی انواع لوگوی تصویری

لوگو مبتنی بر تصاویر واقعی

یکی از رایج‌ترین انواع لوگوی تصویری، لوگو مبتنی بر تصاویر واقعی است. یعنی شما با توجه به نوع فعالیت خود می‌توانید از تصاویر دنیای واقعی همچون تصویر گل، گیاه، حیوانات، میوه جات، چوب و غیره برای طراحی نشانه تصویری خود استفاده نمایید.

لوگو سمبلیک

لوگو سمبلیک یا لوگو نمادین نیز یکی دیگر از انواع لوگوی تصویری است که برای طراحی آن از برخی نمادهای خاص و مرتبط استفاده می‌شود. به عنوان مثال یک فنجان قهوه نماد سمبلیک و مناسبی برای لوگوی یک کافی شاپ است.

لوگو انتزاعی

لوگو انتزاعی از دیگر انواع رایج و جذاب لوگوهای تصویری محسوب می‌شود که در طراحی آن به از به جای استفاده از نمادهای مستقیم از نمادهای غیر مستقیم یا انتزاعی استفاده می‌شود. لوگوهای انتزاعی با استفاده از خط‌ها و رنگ‌های مختلف طراحی می‌شوند و حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد می‌کنند. از نمونه‌های بارز و آشنای لوگوهای انتزاعی می‌توانیم به لوگو شرکت سایپا، شرکت هواپیمایی هما و لوگو کمپانی‌های بزرگ نایکی و اپل اشاره کنیم.

لوگو مسکات

لوگو مسکات نیز یکی دیگر از سبک‌های طراحی لوگو تصویری است که برای طراحی آن از شخصیت‌های واقعی یا خیالی (انسان و یا جانداران مختلف) به صورت گرافیکی، کاریکاتوری و یا کارتونی استفاده می‌شود. لوگو KFC و یا طرح شخصیت کارتونی بابا برقی شرکت برق از نمونه‌های معروف لوگو مسکات هستند.

مزایای طراحی لوگو تصویری برای کسب و کارها

طراحی و ساخت لوگو تصویری در مقایسه با دیگر روش‌های طراحی لوگو مزایای بسیاری را برای یک برند به همراه دارد. مهم‌ترین علت برتری نسبی طراحی نشانه تصویری به عنوان لوگو و یا نماد یک کسب و کار این است که لوگو تصویری اگر به صورت حرفه‌ای و اصولی طراحی شود به راحتی اعتماد مخاطبان را به خود جلب می‌کند و پیام اصلی شما را به آنان منتقل خواهد کرد. از طرفی دیگر نیز ساخت لوگو تصویری می‌تواند ماهیت و حوزه فعالیتی کسب و کار شما را به روشی موثرتر و جذاب‌تر به بینندگان انتقال دهد و به احتمال زیاد آنها را به مشتری تبدیل کند. بنابراین جذابیت بصری لوگوی تصویری نقش حائز اهمیتی را در معرفی و ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب ایفا می‌کند و به همین جهت باید هوشمندانه و حرفه‌ای طراحی شود. برخی از مهم‌ترین مزایای طراحی لوگو تصویری برای مشاغل مختلف شامل:

جلب توجه مخاطب

نشانه تصویری به راحتی می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند؛ زیرا اشکال و تصاویری که در طراحی این نوع لوگو بکار می‌روند معمولا برای آنها آشنا هستند. به همین جهت خیلی سریع و آسان با لوگوی تصویری ارتباط برقرار می‌کنند و آن را به عنوان نماد نام تجاری شما در ذهن خود ثبت خواهند کرد. بنابراین اگر می‌خواهید در نگاه اول، توجه مخاطب را به لوگوی خود جلب کنید حتما از یک لوگوی تصویری ساده به عنوان نماد کسب و کارتان استفاده نمایید.

ایجاد تمایز

لوگو تصویری شما به عنوان نماد اختصاصی و منحصر به فرد برندتان در نظر گرفته می‌شود و در واقع هویت بصری آن را تشکیل می‌دهد. این لوگو به نوعی شناسنامه کسب و کارتان است و موجب ایجاد تمایز آن با نام‌های تجاری رقبا خواهد شد. بدین ترتیب مخاطب پس از برقراری ارتباط عاطفی با لوگوی شما به راحتی می‌تواند آن را در میان طیف گسترده‌ای از نمادها و لوگوهای مختلف برندهای دیگر تشخیص دهد.

انتقال سریع و موثر پیام برند

لوگوهای تصویری به دلیل استفاده از اشکال و تصاویری که برای مخاطب آشنا و ملموس هستند بسیار سریع و راحت می‌توانند پیام اصلی شما را به مخاطب را انتقال دهند. یعنی اگر لوگوی تصویری شما به درستی و مرتبط با کسب و کارتان طراحی شود، مخاطب با نگاه اول و بدون دشواری می‌تواند آن را درک کند و با حوزه فعالیتی شما آشنا شود.

  1. لوگو تایپ

لوگوتایپ لوگویی است که همراه با نوشته باشد و تمام آن را نوشته تشکیل دهد، لوگوتایپ انگلیسی معمولا فونت تایپی ای است که تعدادی از حروف آن تغییر پیدا کرده است، لوگو تایپ فارسی معمولا خلاقانه است و متشکل از خطوط خوشنویسی یا مدرن زیباست و اغلب حاوی مفهوم در سبک نوشتار آن است لوگوتایپ معمولا در عین اینکه به صورت تمام نوشته است باید کاربرد محصول را نیز در فرم خود عنوان کند. (مانند لوگوتایپ فارابی اثر استاد ممیز)، لوگو تایپ ها در ابتدا به صورت فونت طراحی می شوند و پس از آن بر روی فونت آن پردازش می شود، طراحی لوگوتایپ در عین سادگی نیاز به تبحر کافی در امر خوشنویسی و خط و ایده پردازی خلاقانه دارد. لوگوتایپ ها در تمامی زمینه های تبلیغاتی مانند کارت ویزیت ها و تراکت ها، پوستر ها و .. قرار می گیرند و به صاحب اثر هویت می دهند، برای داشتن یه طراحی لوگوتایپ حرفه ای می بایست در انتخاب طراح دقت عمل بسیار بالایی به خرج داد، چرا که یک طراح حرفه ای می تواند به نوشته ها در عین سادگی هویت ببخشد و در عین نوشتار آن را تبدیل به یک نشان قوی کند.

طراحی لوگوتایپ

برای طراحی یک لوگوتایپ موفق در ابتدا می بایست نوشتار را به صورت تک حرفی طراحی کرد و پس از آن باقی ساختار آن را طبق ترکیب تک حرفی که طراحی نموده اید اجرا نمایید، این ترکیب بندی به حدی باید زیبا باشد که با توجه به ترکیب بندی عالی ، تمامی عناصر آن با هم هماهنگ و متصل باشند.

انواع طراحی لوگو

برای طراحی لوگو روش های مختلف و ایده های گوناگونی وجود دارد. ما در این مقاله به این بپردازیم که لوگوتایپ چیست و اهمیت و کارایی آنرا نیز شرح می دهیم اما انواع طراحی لوگو نیز به اختصار عنوان می کنیم تا با طراحی لوگو بیشتر آشنا شوید:

  1. لوگو تصویری یا پیکتوگرام

برای طراحی لوگو در این نوع لوگو از تصاویر استفاده می شود ممکن است این تصاویر در دنیای بیرونی موجود باشند و ممکن است این تصاویر بصورت انتزاعی باشند که از نوع لوگو موفق‌ترین آنها همان برند نایک با طرح انتزاعی تیک مانند می باشد.

  1. لوگو نوشتاری یا تایپوگرام و یا لوگوتایپ

برای طراحی این لوگو از طراحی حروف که اصولاً نام برند می باشد استفاده می شود. در این حالت نام برند را با ترکیب های موزون و هماهنگ با زمینه برند شما طراحی می کنند ، در صورت نیاز از المان های ترکیبی مانند کسره و فتحه در لوگوتایپ های فارسی و گل و گیاه در صورتی که با زمینه کاری شما هماهنگ باشد استفاده می شود. لوگو تایپ ها معمولا ترکیبی از نوشته هستند که به صورت خلاقانه ترکیب بندی شده اند.

  1. لوگو ترکیبی

این نوع لوگو از ترکیب دو لوگوی تصویری و نوشتاری به دست می آید که گاهی ممکن است این ترکیب در قالب یک شکل هندسی  و مانند یک سنجاق سینه باشد.

  1. لوگو حرف نماد یا لترمارک و یا مونوگرام

این نوع طراحی لوگو نیز شاید خود نوعی از لوگوتایپ باشد اما در این نوع طراحی لوگو تنها حرف اول برند یا محصول مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است که این حرف نیز تا حدی تغییر شکل پیدا کند.

  • لوگو پویا

در دنیای وب و وب برندینگ و در زمانی که از چاپ استفاده نمی شود می توان از این نوع طراحی لوگو که حرکت می کند و می چرخد، استفاده کرد.

دلایل اهمیت لوگو تایپ

اگر بخواهیم کاملاً واقع بین باشیم می فهمیم اهمیت لوگوتایپ ها به اندازه لگوهای تصویری نمی باشد، البته ممکن است در بضی از برندها لوگو تایپ‌ ها بسیار موفق بوده و حتی بهتر از تصویرها عمل می کند به عنوان مثال این اتفاق در برند کوکاکولا افتاده است. اما در کل باید به این موضوع توجه کنید که استفاده از یک فونت معمولی و پیش پا افتاده ممکن است سبب شود که برند شما با موفقیت روبرو نشود.

اما لوگوتایپ از مهمترین عناصری است که در طراحی لوگو دخالت دارد زیرا همان نوشتاری است که نام برند را نمایش می دهد. در طراحی لوگو تایپ کار طراحی لوگو سخت‌تر می شود اما طرح نهایی می تواند آنقدر قدرتمند شود که جایگاه مناسبی در بین رقبا برایش ایجاد گردد. برخی از برند های معروف مانند کوکاکولا و زمزم تنها از لوگوتایپ برای طراحی لوگو استفاده کرده اند.

برای طراحی لوگو تایپ باید به فونت مناسب فکر کنید زیرا شما می خواهید یک لوگوی خاص که منحصراً برای برند شما می باشد طراحی کنید بنابراین باید به طراحی و داشتن آن فونت ایده آل فکر کنید.
طراحی این فونت خاص وجه تمایز برند شما با بقیه برندها می شود. البته تنها داشتن یک فونت نمی تواند موجب موفقیت لوگوتایپ شما بشود بلکه باید در نظر داشته باشید که فونت شما با اهداف، نوع طراحی سازمان، نوع برند و فعالیت برند تناسب داشته باشد  و از رنگ‌بندی مناسب هم استفاده شود.

در ابتدا و زمانی که مشتری با برند شما آشنا می شود ممکن است خیلی به لوگوی شما توجه نکند اما بعدها اگر لوگوی موفقی نداشته باشید در برندسازی با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است حتی برای رشد برند شما مانعی باشد.
بنابراین برای طراحی لوگوی کسب و کار خود دنبال صرفه جویی نباشید و اهمیت آنرا کم ندانید و درمورد لوگوتایپ یکی از دلایل اهمیت آن اینست که نام نوشتاری ماندگاری بالایی در ذهن مشتری دارد.
شرکت بانی چاپ با داشتن سابقه طولانی مدت و درخشان در زمینه طراحی و چاپ و با در اختیار داشتن تیم قدرتمند طراحی و گرافیک می تواند شما را در طراحی لوگو و رسیدن به طرح دلخواه‌تان یاری دهد برای ارتباط با ما می توانید با شماره هایی که در سایت نمایش داده شده است تماس حاصل فرمایید.

نکات مهم در طراحی لوگوتایپ

۱.یکی از مهمترین نکته‌های طراحی لوگوتایپ داشتن زیبایی بصری می باشد  پس برای بدست آوردن طرح نهایی لوگوتایپ فاکتور زیبایی ظاهری آنرا فراموش نکنید.

  1. فونت لوگوتایپ و طرح نهایی لوگوتایپ باید با تصویر لوگوی برندتان در طرح‌های لوگوی ترکیبی کاملاًمرتبط باشد و حتی بتواند تداعی کنندهتصویر لوگوی برند باشد.
  2. همیشه سعی کنید طرحی را که برای فونت لوگوتایپ ایجاد می کنید خاص باشد و منصر به برند شما باشد.

ویژگی های مهم در تاثیر گذار بودن لوگو

پارامترهای مختلفی برای ماندگار شدن و تاثیرگذار بودن یک لوگو وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین پارامترهای بررسی شده است:

سادگی لوگو : بهترین مثال برای سادگی لوگو را میتوان شرکت اپل اعلام کرد شرکتی که با طراحی نشانی ساده اما مفهومی به بهترین شکل ممکن توانست خود را در ذهن مشتریان بسپارد.

زیبایی لوگو : زیبا بودن لوگو شرکت هوندا باعث شد بتواند خیلی زود متمایز با سایر رقبای خود بازار هدف را به دست آورد.

انعطاف پذیری لوگو : در طراحی یک لوگو باید انعطاف پذیر بودن آنرا مدنظر قرار داد برای مثال شرکت گوگل در طراحی لوگو خود به صورتی عمل کرد که نه تنها در سال های بعد از فعالیت خود توانست لوگو را بهبود ببخشد بلکه به مناسبت هر رویداد میتواند علائم مربوط به آن روز را در لوگو خود جای دهد

منحصر به فرد بودن لوگو : محنصر به فرد بودن یک لوگو باعث ایجاد تمایز با سایر رقبا میشود شرکت مکدونالت با طراحی لوگو خود توانست نسبت به سایر رقبا متمایز ظاهر شود

رنگ متناسب با صنف کاری : بعضی از متخصصان در رنگ بندی لوگو به این مهم اشاره میکنند که طراحی لوگو باید رنگی باشد اما در اصل بعد از شناخت بازار هدف مشتری باید بهترین رنگ بندی را برای طراحی لوگو انتخاب کرد و الزامی وجود ندارد که این طراحی حتما رنگی باشد طراحی لوگو شرکت سونی و پاناسونیک بهترین مثال برای آن است که متوجه شویم حتی طراحی سیاه و سفید لوگو نیز اگر درست و به جا باشد باعث تاثیر گذار شدن آن میشود.

گویا بودن لوگو : لوگو باید به صورتی باشد که در همان نگاه نسخت بتواند نشان تجاری را به مشتری اعلام کند و اگر به تمام برندهای برتر دنیا نیز نگاهی بیندازیم متوجه گویا بودن لوگو این برند ها میشویم نگاهی که در ایران متفاوت با استانداردهای جهانی است و اشخاص به اشتباه فکر میکنند هرچقدر لوگو پیچیده تر باشد بهتر است.

طراحی لوگوی حرفه ای در سلام تبلیغات

تیم طراحی سلام تبلیغات، با بررسی دقیق صنف کاری اشخاص و واحد های صنعتی ابتدا شروع به ارزیابی و شناخت رقبا کرده و بعد از آن با در نظر گرفتن نوع فعالیت سعی در انتخاب بهترین پالت رنگی مناسبی کرده تا نه تنها مرتبط با صنف کاری باشد که در آینده بتوان از آن برای دیگر بخش های سازمان نیز استفاده کرده و وجه تمایزی نیز نسبت به سایر رقبا داشته باشد.

در مرحله بعدی اتودهایی به صورت دستی زده شده و با ترکیب این اتود ها به چند ایده نهایی دست پیدا میکنیم و با مشورت و همکاری بین اعضای تیم و در اختیار گذاشتن این ایده ها با مشتری به یک طرح نهایی دست پیدا خواهیم کرد که این پروسه ممکن است طی چند طرح و یا بعد از انجام چندین و چند طرح به دست آید.

 

لطفا برای آگاهی از قیمت طراحی لوگو با شماره های ۰۹۰۱۲۷۹۱۴۶۸ یا ۳۲۲۳۶۴۹۲ تماس بگیرید

بازدیدها: ۱۹